dinsdag 24 september 2024

LISSEWEGENAAR 'MATHIJS GODERIS' AAN HET WOORD

 

Beste Lissewegenaar,

Lissewege is een prachtig dorpje met een hechte gemeenschap. Ik ben hier opgegroeid en woon er nog steeds. Lissewege was de reden om in de politiek te stappen en is nog steeds mijn belangrijkste drijfveer. Sinds 2019 ben ik de jongste schepen van Brugge. Ik ben dan ook trots dat er mededankzij mijn inspanningen in de Scharphoutstraat een nieuw polyvalent gebouw komt. Met onder meer een grote (sport)zaal, een kantine, vergaderruimtes maar ook de bibliotheek en het dienstencentrum. Hier zullen nog vele generaties Lissewegenaren plezier aan beleven. Dit is de grootste investering ooit in Lissewege (meer dan €6 miljoen). Daarnaast heb ik me ook van in het begin ingezet voor een nieuw bankautomaat in ons dorp. Toegegeven, het was zeker niet evident. Het heeft lang geduurd. Maar als je lang genoeg op dezelfde nagel blijft kloppen, dan gaat hij er vroeg of laat toch wel in. Het doet me plezier dat iedereen, vooral oudere mensen, terug centen kan afhalen in Lissewege.

Vanuit mijn bevoegdheden heb ik me met volle toewijding ingezet voor Lissewege de afgelopen 6 jaar. Maar ik besef maar al te goed dat er nog veel werk is. Met een nieuw en versterkt mandaat wil ik graag nog meer realiseren voor ons dorp. Ik som de belangrijkste even op:

De netheid van het openbaar domein in Lissewege moet beter. Het groen niet genoeg onderhouden. Straten en voetpaden zijn her en der in slechte staat. Daarnaast heeft de markt van Lissewege een grondige heraanleg nodig. Lissewege verdient beter. Wat in Brugge kan moet in Lissewege ook mogelijk zijn!

De haven is een enorme troef voor de regio maar weegt ook op de leefbaarheid. Negatieve effecten moeten we zo veel mogelijk oplossen. Daarom wil ik eindelijk een oplossing voor het zwaar verkeer door ons dorp. Maar ook de verkeersveiligheid op de N31 moet beter met verkeersremmende maatregelen en veiligere oversteekplaatsen.

Daarnaast mag de haven ook wel wat investeren in de lokale gemeenschappen. Dat is maar eerlijk. Daarom stel ik voor om een leefbaarheidsfonds op te richten waarin de haven elk jaar €1 miljoen stort. Dit kan aangewend worden voor projecten en infrastructuur voor de lokale gemeenschap.
En dan zijn er nog verschillende zaken die ik belangrijk vind: het openbaar vervoer, het behoud van buurtwinkels, voldoende parkeerplaatsen, betaalbaar wonen, … Allemaal zaken waar ik me voor wil inzetten.

Maar het allerbelangrijkste is misschien wel dit:
Na de fusie met Antwerpen is de haven in volle ontwikkeling. De volgende jaren komen nog grote uitdagingen op ons af. Als we onze dorpen leefbaar willen houden is het meer dan ooit belangrijk dat iemand de stem van onze gemeenschappen blijft vertegenwoordigen. Met hart en verstand wil ik die uitdaging aan gaan. Met Pablo Annys als Burgemeester ben ik er van overtuigd dat we een verschil kunnen maken voor Brugge Noord. Na zes jaar schepen ben ik een pak ervaring rijker maar ik koester nog steeds hetzelfde geloof in de kracht van samenwerken en solidariteit. En dezelfde liefde voor ons dorp. Nu ben ik klaar voor een volgende sprong. Klaar om de strijd voor ons dorp verder te zetten, om van Lissewege een dorp te maken waar kinderen zorgeloos kunnen opgroeien, zoals ik dat ooit zelf kon.

Daarom vraag ik uw stem bij de gemeenteraadsverkiezingen op 13 oktober.
Voor Lissewege. Voor u.
Alvast hartelijk dank,
Mathijs Goderis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten