zondag 13 juni 2021

JEUGDWERKING RFC LISSEWEGE ORGANISEERT EEN VOETBAL ZOMERKAMP

 


FILEVORMING IN LISSEWEGE DOOR SLUIPWEGGEBRUIKERS

 Bewoners ergeren zich aan de vele auto's al dan niet met aanhangwagens en bestelwagens die door ons dorp razen. Waarschijnlijk door het vele verkeer naar de Pathoekeweg en achterhaven. Door het verdwijnen van de brug thv de brandweer moet je nu om via blauwe toren en zo stuk terug via de paralleleweg. 7.7 km ipv 4. Echter maar 1 min om in tijd. Maar zo voelt het niet door de afstand. Eigenlijk moet er geen doorgaand verkeer zijn dus. Maar zolang de mogelijkheid er is neemt men deze nu als sluipweg. Echter de kasseistraat en huizen in het dorp zijn er niet op voorzien. Nevensymptomen zijn dan ook hoge snelheid en gevaarlijke situaties op de ter Doeststraat, af en toe vrachtwagen die zich vastrijdt, etc...


Rudy Meyns: "Ik zat rond 17u op terras van St Jacobshuis. Honderden auto’s komen door het dorp gereden, tientallen bedrijven ui st Andries, Loppem, noem maar op. Kamions van bedrijven die niks in Lissewege te zoeken hebben. Een autostrade van auto’s aan vaak veel te hogen snelheden daarenboven. Erg gezellig... op terras."

Kris T'Seyen: "Vandaag na bijna een jaar ook nog eens naar mijn bureau in Steenbrugge geweest (met de fiets!) en stond bij mijn terugkeer versteld van het drukke verkeer in Ter Doeststraat. Niet normaal, bijna filevorming! Waarom allemaal langs daar?"

Pieter Vl: "Het zijn niet alleen personenwagens. Veelal camionetten met zware trailers. U mag gerust op mijn bovenverdieping eens komen slapen. Het davert meer dan gezond is. De funderingen zijn oud en de straat bestaat uit kasseien. De trillingen propageren langs de gevels. Op grotere hoogte (topgevel) staan ze vrijer en begint het zwaar te trillen. Daar kan de energie weg. Vergelijk het met een ingeklemde bladveer. Maar die gevel is er niet op voorzien. Die is niet flexibel. Mijn gevel is reeds tweemaal hersteld onder toezicht Ir. Architect. Zelf ben ik ook ingenieur. Ik zou toch iets moeten weten van trillingen na 5 jaar studie en 20 jaar beroepsleven. Maar ik begrijp het, op de grond is deze veel minder of niet voelbaar. Ik ben ook niet alleen, veel van mijn buren ondervinden hetzelfde. Kijk ook gerust eens naar de onderkant van de Heulebrug..."