woensdag 19 maart 2025

KINDEREN EN JUF CONNY VAN TER POORTEN LEIDEN DE LENTE IN LANGS DE POL DHONDTSTRAAT

 


Kinderen van Ter Poorten met Juf Conny van de godsdienstles komen de bloemetjes bewonderen in het grasveld langs de Pol Dhondtstraat en leiden tevens de lente van de bankjes in met een lenteliedje en een hartje.

OMVORMING EXPRESWEG(N31) TOT VLAAMSE HOOFDWEG

 

Omvorming Expresweg tot Vlaamse hoofdweg

De N31, ook gekend als de Expresweg, die loopt van het op- en afrittencomplex E403 (knooppunt Brugge) tot de aansluiting met de N34 Kustlaan in Zeebrugge, wordt volledig Vlaamse hoofdweg. De Vlaamse Regering besloot in het Regeerakkoord 2019-2024 om een nieuwe wegcategorisering in te voeren. Uitgangspunt hierbij is een multimodale benadering, robuust, vlot in alle omstandigheden, meer samenhangend en met eenvoudige benamingen. Voor de inrichting van de wegen zijn basisprincipes opgesteld. Om te voldoen aan de principes van een Vlaamse hoofdweg moet de N31 tussen de A11 en Zeebrugge heringericht worden.

In opdracht van Agentschap Wegen en Verkeer en Stad Brugge onderzoekt het studiebureau SBE de best mogelijke manier om die omvorming te realiseren.

Het project beslaat het gebied vanaf de aansluiting met de A11 tot aan de Canadezenstraat (zuidelijk deel) en vanaf de kazerne Rademakers tot aan de Geitestraat (noordelijk deel). De doortocht van Lissewege zit niet vervat in de studie.

Wat en waarom?
Veilige en vlotte ontsluiting
De N31 is een belangrijke ontsluitingsweg voor het noorden van Bruggen en in bijzonder woonkernen als Lissewegen en Zwankendamme alsook de haven van Zeebrugge (Port of Antwerp-Bruges). Met de groei van de haven neemt zowel het vrachtverkeer als het woon-werkverkeer toe. 

De herinrichting zal ervoor zorgen dat het verkeer over het hele traject veilig en vlot verloopt. Aan het project worden ook ruimere doelstellingen gekoppeld op het vlak van bereikbaarheid voor bewoners en landbouwers, leefkwaliteit, landschap en waterhuishouding.

De aanpassingen aan de N31 passen volledig in het nieuwe Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 voor de vervoerregio Brugge: https://www.vlaanderen.be/basisbereikbaarheid/mobiliteitsuitdagingen-regionaal-aanpakken/vervoerregios/vervoerregio-brugge#over-de-vervoerregio-brugge 


Op weg naar … meer veiligheid
Op de N31 tussen de A11 en Zeebrugge is er intensief gemengd verkeer — van fietser tot havenvrachtverkeer. Dat vraagt om een veilige inrichting van de weg met:

Een middenberm met — op termijn — 2x2 rijvakken
Aangepaste toegestane snelheid
Een afgescheiden fietspad of ventweg in plaats van een aanliggend fietspad afgetekend met een lijn
Een oplossing om bestemmingsverkeer, zoals fietsers, bewoners, trage (landbouw)voertuigen, … te scheiden van doorgaand verkeer
Geen rechtstreekse toegang tot aanpalende eigendommen
Dit komt overeen met de principes van een Vlaamse hoofdweg.

Op weg naar … vlotter verkeer
De omvorming naar Vlaamse hoofdweg betekent dat de maximumsnelheid op termijn opgetrokken kan worden van 70 tot 90 km/uur.  Momenteel is dit nog voorwerp van studie.
Langs de spoorlijn in het zuidelijke deel is de fietssnelweg F31 (Brugge - Zeebrugge) voorzien.
Het project voorziet ook in de aanleg van een extra op- en afrittencomplex in het polderdorp Zwankendamme. Dit zogenaamde ‘Hollands Complex’ is noodzakelijk voor de ontsluiting van het polderdorp Zwankendamme, de bedrijven in de westelijke achterhaven en de transportzone.
Op weg naar … meer leefkwaliteit
In het project is bijzondere aandacht voor:

Het beperken van de impact van geluid en visuele hinder
De bereikbaarheid van de woningen en landbouwpercelen
Veilig en aangenaam fietsen tussen Lissewege en Zwankendamme
Aanpak van de herinrichting N31
De lopende studie moet uitwijzen hoe de omvorming best gebeurt. Een grote uitdaging is alvast de toekomstige veilige ontsluiting van de bedrijven, het tankstation, de huizen en landbouwgronden die vandaag een rechtstreekse aansluiting hebben op de weg. Op een Vlaamse hoofdweg is zo’n rechtstreekse toegang niet langer toegelaten.

Ook de plaats van de fietser is een specifieke onderzoeksvraag.

Timing en impact?
Waar staan we nu?

Gereguleerde procedure
De omvorming van de N31 tot Vlaamse hoofdweg verloopt volgens een gereguleerde procedure die verschillende stappen omvat. Momenteel bevinden we ons in de conceptfase. Deze fase begint met de opmaak van een startnota. De startnota beschrijft de doelstellingen, de noodzaak en de context van het project. Dit wordt voorgelegd aan verschillende belanghebbenden, waaronder lokale overheden, betrokken diensten en het publiek. Er worden inspraakmomenten georganiseerd om reacties en suggesties te verzamelen. Na consultatie wordt de startnota bijgesteld en uiteindelijk goedgekeurd door de bevoegde minister.

Deze procedure zorgt ervoor dat de omvorming naar een Vlaamse hoofdweg zorgvuldig en transparant gebeurt, met voldoende ruimte voor inspraak en overleg met alle betrokken partijen.

Studie inrichtingsalternatief
Studiebureau SBE startte in februari 2024 met de studie voor de omvorming van de N31 tot Vlaamse hoofdweg. Tegen de tweede helft van 2025 zou een startnota met de best mogelijke inrichtingsalternatieven op tafel moeten liggen.

ALLEE..........................ROULER!

 


Lap, het is weer zover........2 zwaargewichten door ons dorp, mischien hebben ze de nieuwe borden over het hoofd gezien of zaten ze te staren naar iets anders. Ik denk dat er nog veel bijkomende borden zullen moeten geplaatst worden vooraleer dit zwaarwichtig probleem zal opgelost raken. (foto's Marc en Paul)

IEDERE WOENSDAGAVOND 'BOOTCAMP' IN TER POORTEN

 

Hallo sportliefhebbers,

Elke woensdagavond organiseert 'Sport in je buurt' een bootcamp in de turnzaal van basisschool Ter Poorten. Dit van 19u tot 20u en een 10-beurtenkaart kost €45.
Er wordt spijtiggenoeg zeer weinig reclame voor gemaakt terwijl het echt een hele leuke sportles is vol toffe uitdagingen.
Meer info en een beurtenkaart aankopen kan via https://www.sportinjebuurt.be/
Iedereen welkom! 

Berichtgeving: Lindsay Tavernier

Wat maakt een bootcamp nu zo aantrekkelijk? 

Een bootcamp is geschikt voor iedereen! Ongeacht je fitnessniveau. Of je nu een beginner of gevorderde sporter bent, de bootcampmethode kan worden aangepast aan jouw capaciteiten.

Tijdens een typische bootcampsessie werk je aan het hele lichaam met verschillende trainingsvormen – van kracht tot cardio en van flexibiliteit tot conditie. Elke spiergroep wordt getraind om zo je fysieke én mentale grenzen te verleggen.

Je maakt gebruik van functionele bewegingsvormen en vaak ook je lichaamseigen gewicht, zonder dat je afhankelijk bent van vaste apparaten.

De groepsdynamiek zorgt voor extra motivatie – je wilt niet achterblijven, en dat maakt de training een stuk leuker en intensiever.

NIEUWS VAN RFC LISSEWEGE

 



OVERLIJDENSBERICHT





INFOMARKT NAAR NIEUWE VERBINDINGEN IN ZWANKENDAMME EN ZEEBRUGGE

 

Infomarkt: naar nieuwe verbindingen in Zwankendamme en Zeebrugge
Woensdag 2 April 2025

Er zijn een aantal projecten op til die de mobiliteit en leefbaarheid in Zwankendamme en de Stationswijk van Zeebrugge moeten verbeteren. We nodigen je graag uit om kennis te maken met die projecten op een infomarkt.

De projecten in een notendop

Een nieuwe verbindingsweg tussen Wulfsberge en de Lanceloot Blondeellaan.
Een nieuwe veilige fietsverbinding tussen Zwankendamme en Zeebrugge Stationswijk.
De inrichting van de buffer Zwankendamme West met onder meer een wandelpad.
Kom naar de infomarkt

Op de infomarkt die je doorlopend kan bezoeken, vind je panelen met uitleg. Om het uur (16.30 uur, 17.30 uur en 18.30 uur) kan je ook luisteren naar een presentatie. Medewerkers van Stad Brugge, Port of Antwerp-Bruges (POAB), Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW)- afdeling Maritieme Toegang en de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) beantwoorden er jouw vragen.

Burgemeester Dirk De fauw en schepen voor Openbaar Domein Franky Demon verwelkomen je om 17.30 uur.

Ondersteuning

Wens je een doventolk (Vlaamse gebarentaal) om de toelichting te kunnen volgen?
Wens je begeleiding als blinde of slechtziende persoon?
Heb je nood aan andere begeleidingsvormen (rolwagen …)?
Ondersteuning nodig? Laat het ons weten vóór 28 maart via communicatie@brugge.be of 050 44 80 02 (tussen 9.00 en 12.00 uur en tussen 14.00 en 16.00 uur).

Je bereikt ons op die manier ook voor mogelijk andere vragen over de infomarkt.

Zaal 't Centrum, Lisseweegse Steenweg 77, Zwankendamme