Het CCGem Brugge (de corona crisiscel van Stad Brugge) nam de moeilijke beslissing om Lichtfeest Lissewege ook dit jaar te annuleren.
21 jaar lang al wordt tijdens Lichtfeest Lissewege het “witte dorp” een weekend lang omgetoverd tot een magische plek in teken van het licht. Een fonkelend en gezellig feest dat telkens opnieuw duizenden mensen kan overtuigen om Lissewege te bezoeken. Met de veiligheidsmaatregelen, zoals die nu bekend zijn en verwacht worden voor de zomermaanden, kan deze unieke sfeer en beleving niet worden gerealiseerd.
Ook het reeds aangepaste concept - dat we eerder dit jaar aan u voorstelden - werd veelvuldig getoetst aan verschillende scenario’s met o.a. reservatiesystemen, vaccinatiebewijzen en sneltests. Het zijn regels die ons momenteel worden opgelegd door het veiligheidscomité bij evenementen voor een groot en zich bewegend publiek, een situatie die zich zeker voordoet tijdens Lichtfeest Lissewege.
De opgelegde maatregelen zijn misschien werkbaar voor een evenement op een afgesloten terrein maar niet in het hart van een dorp met actieve inwoners en horeca samen met de duizenden Lichtfeest-bezoekers die op telkens een korte tijdsspanne (tussen 21u30 en 00u00) wandel door de nauwe straatjes. Voor de optimale beleving en toegankelijkheid van een open en toegankelijk Lichtfeest Lissewege vormen ze een onoverkomelijk obstakel. Deze beslissing was dan ook de enig mogelijke.
Stad Brugge, Visit Bruges en organisator Brugge Plus beslisten daarom om de editie 2021 niet te laten doorgaan en verder alle aandacht te richten op volgend jaar. De 22ste editie van het Lichtfeest komt er dus eindelijk in ‘22. Het wordt een magische cijfercombinatie!
Dit jaar kan Lissewege, net als vorige jaren, opnieuw rekenen op een sterk marketingplan om de bestemming Lissewege te promoten. Via de marketingkanalen van Toerisme Brugge (het stadsplan, de website www.visitbruges.be/lissewege, social media, perswerking enz.) worden de troeven volop uitgespeeld. Er komt opnieuw ook aandacht in de Vakantiekrant (Krant van West-Vlaanderen) en een uitgebreide campagne op Focus WTV. We mikken op mooie bezoekersaantallen voor alle ondernemers en een fijne, veilige beleving voor de bezoekers.
Met vriendelijke groeten
Lieve Moeremans - directeur Brugge Plus