Berging droogdok Zeebrugge: mogelijk geluidsoverlast
Op 9 augustus 2024 zonk het drijvende droogdok van Flanders Ship’s Repair (FSR) in het Verbindingsdok in Zeebrugge. Alleen de werkkraan en een gedeelte van de bovenconstructie staken nog boven de waterspiegel uit. “Het probleem deed zich voor tijdens het binnenhalen van een sleepboot van Boluda voor een droogdokbeurt”, bevestigt de persdienst van Port of Antwerp-Bruges. “Op slechts enkele minuten tijd verdween het droogdok grotendeels onder water."
Vanaf vandaag start firma KOOLE met de berging in de achterhaven. Hiervoor zetten ze gespecialiseerd materiaal en vaartuigen in.
Wat gaat er gebeuren?
De berging is essentieel om het Verbindingsdok opnieuw veilig en operationeel te maken voor havenactiviteiten. De operatie verloopt in verschillende fasen en duurt zes tot zeven weken:
- Het droogdok wordt gestabiliseerd met ankers en spuds.
- Mobiele olietanks worden verwijderd en beschermende schermen geplaatst.
- Met een “guillotine”-techniek wordt het droogdok in stukken gesneden.
- Een stalen beitel valt daarbij in vrije val op het droogdok.
- Grote stukken worden op pontons verder verwerkt en afgevoerd.
- Na afloop wordt de bodem grondig geïnspecteerd
Wat betekent dit voor de omgeving?
De "guillotine"-techniek kan geluidshinder veroorzaken, met name door het neerkomen van de beitel. Hoewel het precieze geluidsniveau in decibel moeilijk te voorspellen is, kunnen we stellen dat de geluiden niet constant zijn en de frequentie van de slagen relatief laag blijft. De werkzaamheden vinden alleen overdag plaats, zo proberen we de geluidshinder voor de omgeving tot een minimum te beperken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten