zondag 28 juli 2024

22 FEBRUARI 2011, INFOMARKT 'SPOORDOORGANG LISSEWEGE'

Voorstel van de Lissewegenaars destijds: de treinen in een sleuf laten rijden tijdens
de doortocht van ons dorp!

Weet je nog dat we op 22 februari 2011 een infomarkt kregen die ging over de “Spoordoorgang Lissewege” Lees volgend artikel die ik terug gevonden heb van Groen Brugge!

"Lissewege in het ongewisse"

In oktober 2009 werd met veel bravoure door het stads- en havenbestuur het overlegplatform “Zeebrugge Open” gelanceerd. "De website zeebruggeopen.be wordt aangekondigd als het communicatieplatform bij uitstek” waarmee men door een vlotte interactie het rechtstreekse contact wil bevorderen tussen de verschillende besturen en alle bewoners en betrokkenen. Van deze mooie beloftes komt voor de Lissewegenaren echter weinig in huis. Karin Robert, ondervoorzitter van Groen Brugge: “Wanneer we de website grondiger bekijken, merken we een enthousiaste  opstart in 2009. De info voor het dorp Lissewege is echter minimaal en getuigt niet van de beloofde interactiemogelijkheden”. Het laatste bericht rond Lissewege dateert van 22 februari 2011, een verslag over de infomarkt “Spoordoorgang Lissewege”. Verschillende Lissewegenaars stuurden via het contactformulier op de website vragen over de alternatieven en de beslissende keuze in verband met de doortocht van de spoorweg door Lissewege. Hun mails blijven echter onbeantwoord. Terecht vragen de inwoners zich af welk van de vier voorgestelde alternatieven zal gekozen worden voor hun dorp. Ze hopen op de meest leefbare optie: de insleuving van de sporen voor goederenverkeer.  Ook de stand van zaken en de mogelijke denkpistes in verband met de N 31, expresweg door Lissewege naar Zeebrugge houdt hen bezig. Dit werd slechts zijdelings aangeraakt op de infonamiddag.“Een website lanceren is één ding, het bericht als interactief platform toepassen vergt enige moeite en tijd. Waarschijnlijk werd dit vooraf enigszins onderschat,” aldus Valentijn Vyvey, bestuurslid van Groen Brugge, “Momenteel krijgt men eerder de indruk dat de website vooral gebruikt wordt als perscommunicatiemiddel.” In januari 2012 werden op de website borden aangekondigd die op hun beurt verwijzen naar de website. Dit is niet het soort informatie waar de inwoners op zitten te wachten.  Groen Brugge hoopt samen met de Lissewegenaars dat er toch nog werk gemaakt wordt van de belofte tot inspraak en interactie. E-mails beantwoorden zou toch het minste zijn wat van het communicatieplatform bij uitstek mag verwacht worden". 

mei 31, 2021:

Langdurig sluiten van de overweg in Lissewege: Infrabel belooft beterschap

Kamerlid Jasper Pillen (Open Vld) stelde enkele vragen aan federaal Minister van Mobiliteit Gilkinet omtrent de spoorwegovergang in Lissewege. Matthias Bil, Open Vld-bestuurslid uit Zwankendamme, en enkele buurtbewoners stelden vragen over de soms langdurige sluitingen van de overweg. In zo’n gevallen wordt er natuurlijk, door het ontbreken van een alternatief in de buurt, snel een verkeersknoop tot stand gebracht in het polderdorp.

Infrabel en de Minister lieten weten dat niet het rangeren van treinen de oorzaak is van deze langere sluitingen maar dat de meeste gevallen wordt een langdurige sluiting van de overweg worden veroorzaakt door een goederentrein die van het binnenland naar het vormingsstation Zeebrugge rijdt en door kruising met een doorgaande trein richting Brugge aan het inritsein ter hoogte van de bundel Zwankendamme opgehouden dient te worden. “Het drukkere verkeer op de lijn en de combinatie van het logische goederenvervoer en het noodzakelijke personenvervoer is dus de oorzaak” stelt Pillen, die tevreden is dat rangeren niet aan de basis ligt. De Minister laat nog weten dat alles in het werk wordt gesteld “om treinbestuurders maximaal met groene seinen te laten rijden, zodat een trein voor gesloten (rood) sein de overweg in de Stationsstraat te Lissewege niet nodeloos langdurig zou bezetten.” Pillen gaat dit mee verder opvolgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten