BEWONERS VAN DUDZELE EN LISSEWEGE BEZORGD OM BETONCENTRALE


 Bewoners van Dudzele en Lissewege bezorgd om Betoncentrale


In Dudzele en Lissewege ontstaat heel wat beroering rond de vergunning van een betoncentrale aan de rand van Dudzele dorp. De aanvraag werd eerst geweigerd door de Stad Brugge maar donderdag vergunde de deputatie toch. ´We kunnen niet begrijpen waarom de provincie een betoncentrale vergunt zo dicht bij het dorp en bij een waardevol vogelrichtlijngebied. Mens en natuur worden hier het slachtoffer van.¡ zegt Mieke Hoste, gemeenteraadslid en inwoner van Dudzele.

De firma Top Mix vroeg een omgevingsvergunning aan voor een nieuwe vestiging in de achterhaven, op 700m van der dorpskern van Dudzele. Het afvalverwerkend bedrijf wil op die locatie grond, bouw- en sloopafval opslaan en behandelen. ´Deze activiteiten zullen onvermijdelijk een grote impact hebben op de omgeving, zo blijkt uit het vergunningsdossier. Wie het dossier leest kan niet anders dan concluderen dat dergelijke activiteiten niet thuishoren op deze locatie. Om die reden heeft Stad Brugge de aanvraag geweigerd. Wij betreuren sterk en begrijpen niet waarom de Provincie deze visie niet heeft gevolgd¡ aldus raadslid Hoste.

Geluid

Het verkeer vlakbij de bewoning van Dudzele zal onvermijdelijk geluidshinder creëren. Bovendien veroorzaken de activiteiten op de site, waaronder een breekinstallatie, veel lawaai. Volgens de geluidsstudie bedraagt het maximale geluidsniveau 43 dB(A) ter hoogte van de eerste woningen, wat strikt genomen onder de VLAREM norm blijft. Maar men houdt hierbij geen rekening met de accumulatie van het reeds bestaande omgevingslawaai én de piekgeluidsbelasting. Zelfs tot in de Ter Doeststraat in Lissewege wordt 43 dB(A) voorspeld.

Verkeer

Men spreekt over 143 transportbewegingen per dag. Dat zijn 13 vrachtwagens die per uur aan- en afrijden, dus 26 vrachtwagens per uur. Dit is omgerekend 1 om de 2,3 minuten, dus bijna continu. Er wordt bovendien in de aanvraag opgemerkt dat op piekdagen dit tot het dubbele kan oplopen. De A11 en N31 zijn misschien goede ontsluitingswegen maar het verkeer naar en van deze ontsluitingswegen zal langs de lokale wegen verlopen. Hierdoor zal er op die plaatsen bijna continu vrachtverkeer zal passeren. Het is onvermijdelijk dat dit storend zal zijn voor de nabije bewoning.

Milieu

Het projectgebied ligt op de rand van de Dudzeelse polder, een vogelrichtlijngebied met enkele deelgebieden van het habitatrichtlijngebied. Op iets meer dan 200 meter ligt het erkend natuurreservaat ‘Ter Doestÿ. Op 140 m ten westen ervan ligt het VEN-gebied ‘De Polders Boudewijnkanaalÿ. De dichtstbijzijnde woonkern is Dudzele in het zuidoosten op ca. 700 m en Lissewege in noordwesten op ca. 1700 m. Het spreekt voor zich dat door deze kritische ligging het project aanzienlijke gevolgen kan hebben voor de omgeving. De omliggende natuurgebieden en de beschermde habitats zijn belangrijk voor zowel trekvogels, weidevogels en zangvogels. Daarnaast is dit gebied ook een buffer met de A11 ten voordele van de Dudzeelse Polder. De zone mildert de nieuwe infrastructuur van de A11 die de haven al fysiek dichter brengt bij het woonweefsel van Dudzele.

Havengebonden?

De firma verkreeg een concessie in het havengebied. Om die te kunnen verkrijgen stellen zij de ambitie voorop om minstens 28% van het verkeer over het water te laten verlopen. Ook daar hebben we veel bedenkingen bij. Op de plannen, noch in de nota is er sprake van de inrichting van een aanlegkade in functie van laden en lossen. Er is geen aanmeermogelijkheid op de site zelf. Dit doet ons vermoeden dat het transport over de weg nog een stuk hoger zal liggen dan vooropgesteld.

Stof

Het is ook onvoldoende duidelijk of de exploitatie van de site en de aangekondigde maatregelen voldoende zullen zijn om stofhinder in Dudzele te vermijden. Indien de grondstoffen tot een hoogte van 5m gestockeerd worden, is verspreiding buiten de site door de wind onvermijdelijk. Ook het vrachtverkeer dat op slechts 100m van bewoning in Dudzele passeert kan stuivende stoffen en hinder veroorzaken.

Hoezo geen MER?

Gezien de kritische ligging ten opzichte van bewoning en bijzondere natuur kan het project aanzienlijke gevolgen hebben voor het milieu. Een uitgebreid milieueffectenrapport had meer duidelijkheid kunnen brengen over de potentiële impact van dit project op de omgeving en ons als bewoners misschien kunnen geruststellen. Maar dat is niet opgemaakt. Wij vragen ons dan ook sterk af waarom.

Bewoners zijn ongerust

Lokale bewoner Patriek Willems reageert zeer verontrust: ´We wonen hier nu rustig en heel graag. We zijn echt bang dat het op termijn onleefbaar wordt. Bovendien vrezen we voor waardevermindering van onze eigendom. Dat kan toch zo maar niet!¡

Verder beroep

´Ik zal vragen om een schorsende procedure te starten bij de raad voor vergunningsbetwistingen. Hier in de streek is er een fragiel evenwicht tussen de haven en industrie enerzijds en de polderdorpen anderzijds. Dergelijke dossiers dreigen dat op de helling te zetten. Met de Stad waken we heel erg over de leefbaarheid van de dorpen maar hier worden we door de provincie overruled en dat is erg jammer¡ zegt eerste schepen en inwoner van Lissewege Mathijs Goderis.




Reacties

Populaire posts van deze blog

WERKELIJKHEID OF EEN GRAP