BASISSCHOOL DE LISBLOMME (LISSEWEGE) NEEMT GROENE SPEELPLAATS IN GEBRUIK, NA AANLEG MET LEERLINGEN EN OUDERS.
Vrije Basisschool de Lisblomme opent officieel de nieuwe, groene speelplaats. Het is het resultaat van een traject van twee jaar waarbij leerkrachten, ouders én leerlingen samen bouwden aan een nieuwe buitenruimte voor de leerlingen. De speelplaats van 2000 m² stelt het met half zo weinig tegels, kreeg er 15 hoogstambomen bij, een speelheuvel, amfitheater en een wilgenhut. ´Het resultaat is prachtig. Maar het was vooral heel erg fijn om dit samen met ouders en leerlingen te realiseren¡, aldus een tevreden directeur Inge Dermul.
Wat als je kinderen op school groene ruimte geeft om te ravotten tussen kleurrijke planten en prachtige bomen? Wat als je buitenruimtes actief benut om er te leren in en over de natuur? En wat als je de kinderen een stem geeft in dit alles?
Die vragen waren in 2020 al de start van een uniek verhaal in Vrij basisschool De Lisblomme in Lissewege. De oude stenen speelplaats van dertien in een dozijn werd voor een groot stuk onthard.
Een jaar later zien we een groene heuvel aangekleed met een mikado van stammen, perkjes met kruiden, stappaaltjes, een klimrek en een glijbaan. Daarnaast vinden we onder meer een wilgenhut, een gracht en een amfitheater. Er kwamen meer dan 15 hoogstambomen en heel wat plantgoed bij. Onder begeleiding van de groenexperten van het Regionaal Landschap plantten de leerlingen zelf bomen en plantgoed. Leerlingen en ouders werden meter of peter van een stukje grond, een plantje, een struik, een boom... De leerlingen ontdekken nu dagelijks de natuur in al haar pracht en dat heeft een positief effect op hun ontwikkeling. Want groen doet bewegen, prikkelt de fantasie en ontspant de geest. En natuurlijk is deze unieke groene speelplaats ook een zegen voor de biodiversiteit en het klimaat.
Leraar van het zesde leerjaar en coördinator van het speelplaatsproject Thomas Bekemans is zichtbaar trots op het resultaat: ´De leerlingen werden vanaf het begin betrokken en waren heel enthousiast. Ze konden hun droomspeelplaats tekenen, bouwden maquettes en mochten zelf de accenten van hun nieuwe speelplaats meebepalen. We richtten een werkgroep op met gelijkgestemden om een zo groot mogelijk draagvlak te creëren en zo ontstond de kern van ons succes¡. Het project kon dan ook rekenen op heel wat hulp van ouders. Mieke, een ouder uit de werkgroep groene school is zo fier als een pauw: ´Ik ben echt trots op het vergroeningsproject. We zijn met de werkgroep een hecht groen team geworden.¡
Financiële steun kwam er via een subsidie van de provincie West-Vlaanderen, maar ook door inspanningen van de ouderraad en allerlei sponsors. En wat vinden de leerlingen ervan? Ward van het 2de leerjaar is alvast reuze enthousiast: ‘¡Ik mocht altijd als eerste de speelelementen uittesten omdat mijn mama en papa meehielpen. We plantten ook planten met de hele school en dat geeft nu veel kleur aan de speelplaats¡. Zÿn zus Ella uit het 5de leerjaar vult aan: Het leukste vond ik dat we met alles mochten meehelpen. Dat geeft me een gelukzalig gevoel. De wilgenhut is een echte hut geworden, knus en gezellig. Marthe uit het 5de leerjaar vat het mooi samen: ´Als ik verstoppertje speel, vind ik superveel verstopplaatsen. Tijdens de tenTUINstelling van vorig schooljaar mocht ik samen met mijn zus Ruth een rondleiding geven aan de ouders. De speelplaats waar we toen van droomden, is echt geworden.¡
Enkele sfeerbeelden:.....................KLIK HIER!